(Levél Szabó Jánosnak — válaszul Miért nem
lettem tanár? című cikkére.)
Kedves Barátom!
Nem hagy nyugodni múltkori cikked. Nem hagy
nyugodni, mert bár úgy érzem, sok részletben igazad van, egészében nem tudok
Veled egyetérteni. Nem hagy nyugodni személyes vonatkozás miatt sem, kezdjük
talán ezzel!
A régi református kollégiumokban az volt a
szokás, hogy a legkiválóbb diákokat már felsőbb osztályos korukban megbízták a
kisebbek tanításával. Erre ma ilyen formában nincs lehetőség, de a mostani
tanárok szeme is gyakran megakad, egy-egy diákon, akit szívesen látnának
kollégáik sorában vagy utódjukként a katedrán. Te is ezek közé tartoztál
iskolánkban, épp ezért örömmel láttuk, hogy a tanári pálya felé indultál, s
csalódással vettük tudomásul, hogy mégis másfelé tértél. Mi is riasztott
vissza? Az, hogy az egyetemen nem tanítottak meg tanítani? Az, hogy a
pedagógiai képzésben sok üres formalizmust, sok sivár lélektelenséget
tapasztaltál? Hidd el, nekünk, idősebbeknek is voltak hasonló élményeink,
tapasztalataink. Sőt, amikor mi jártunk egyetemre, a pedagógiai stúdiumokkal
még kevesebbet törődtek. Mi adott mégis bátorságot és biztatást ahhoz, hogy
nekivágjunk ennek a nehéz pályának? Mindenekelőtt néhány nagyszerű tanár
személyes példája. Nemcsak a középiskolában, hanem az egyetemen is találkoztam
igazi nevelőkkel, akik egyéniségükkel sugározták a formulákba nem rögzíthetőt,
pontokba nem foglalhatót, megtanulha- tatlant, de követésre serkentőt: máig is
nekik vagyok hálás azért az örömért, amelyet a tanári hivatásban találtam.
Cikkedben elrettentő példákat idéztél egyetemi tanulmányaidból. Hadd emlékezzem
én — válaszul — néhány felejthetetlen tanáromra.
Horváth Jánosnak már az első órájára is
áhítatos tisztelettel ültünk be. Nem egyszerű egyetemi tanár volt ő, hanem a
magyar irodalomtörténet élő reprezentánsa, Toldy Ferenc, Erdélyi János, Gyulai
Pál utóda. Előadásain aztán egyre inkább kitűnt, hogy még lenyűgöző tudásánál
is jobban kell csodálnunk közvetlen, világos, mindenki számára érthető, de az
irodalom bonyolult jelenségeit nem leegyszerűsítő, hanem minden apró
részletükig átvilágító előadásmódját. Hányszor gondolok ma is rá, ha egy nehéz
problémát kell megmagyaráznom: hogyan nyúlt az ilyesmihez Horváth János! Százak
ültek az előadásain, a magyar meg a rokon szakosokon kívül jöttek az
irodalomkedvelő ,,dögészek”, természet- tudomány szakosok, jogászok, lyukas
órás volt tanítványok, gyakran nem is fértünk a padokban, még a dobogó szélére
is jutottak. Máig sem tudom, hogyan volt képes ekkora s ilyen, alapjában véve
vegyes összetételű hallgatóságot óráról órára lenyűgözni. A hallgatók
figyelmének minden rezdülését észrevette. Első éves voltam, mikor a magyar
versről szóló, később könyvben is megjelent előadásait tartotta. Az egyik órán
Ponori Thewrewk Emil verstani munkájára hivatkozott. Nem ismertem ezt a nevet,
felkaptam a fejemet a jegyzetfüzetemből, talán a szomszédom felé is fordultam.
A terem közepetájt ültem, mégis azonnal felfigyelt. Minden bántó él nélkül,
inkább magát hibáztatva, hogy erre nem gondolt, megjegyezte: „Bizony, Ponori
Thewrewk Emilt ma már nemigen ismerik”, s néhány mondatban bemutatta a
munkásságát. Csodálatosan szépen beszélte a magyar nyelvet, azzal az enyhe
bihari tájnyelvi akcentussal, amely Arany János nyelvének is jellemző
sajátossága lehetett. Élmény volt hallgatni, ahogy verset olvasott. Hányszor
kapom rajta magamat, hogy egy-egy költemény néma olvasása közben ma is hallom a
hangját, hányszor, hogy órán hangosan olvasva verset akaratlanul is őt
utánozom. S milyen pontos, lelkiismeretes tanár volt! Őrizem disszertációmnak
azt az első gépelt példányát, amelyet benyújtottam neki bírálatra. Tele volt
gépelési hibával. Nemcsak ezeket javította ki gondosan, hanem még a hosszú í, ú
és ű betűkre is feltette a hiányzó ékezeteket. Felesleges aprólékosság volt ez,
kisstílű szőrszálhasogatás? Nem: minden tisztességes munka előfeltétele, a
valamennyi apró részletre ügyelő pontosság és gondosság.
Keresztury Dezső az Eötvös Kollégiumban volt
irodalomtanárom. Neki elsősorban azt köszönöm, hogy a pedagógus lelkülettel
összeférhetetlen nagyképűségről, a belső ürességet leplező csillogó látszat
kergetéséről igyekezett leszoktatni. Kérlelhetetlen szigorúsággal bírálta
hetenként, kéthetenként készített dolgozatainkat. Nem tűrt írásainkban egyetlen
felesleges mondatot, egyetlen a szükségesnél többet mondó jelzőt, egyetlen
rosszul választott szót sem. Megtanított pontosan fogalmazni — vagyis
fegyelmezetten gondolkozni.
S mindezt korántsem pedáns ridegséggel tette:
ha valami, ez igazán távol állott tőle. Magunk is egyre inkább élveztük, ahogy
találó, gyakran az iróniát sem mellőző megjegyzéseitől luftballonként pukkantak
szét szépnek hitt mondataink. Pais Dezsőnek, a magyar nyelvészet professzorának
a vizsgáira emlékszem vissza legszívesebben. Nem volt ritka, hogy egy-egy
kollokviuma másfél-két óráig is eltartott. Ám ez nem a vizsgadrukktól elernyedt
hallgató csigáztatása volt, hanem valóban „beszélgetés”. Rengeteget lehetett
ilyenkor tanulni. Ha a vizsga kezdetén nem is, a végén már megérdemeltük a
jelest, amelyet beírt az indexünkbe.
Tornász Jenő az Eötvös Kollégiumban a
latinórákat tartotta. Mint aligazgató ő intézte a kollégium gazdasági ügyeit,
volt gondja elég a háborús meg a háború utáni évek nehéz beszerzési viszonyai
között. Hányszor láttuk, hogy kopott lódenjében ő is ott baktatott a kis kocsit
húzó hivatalsegéd mögött, hogy egy kis lisztet, zsírt vagy krumplit szerezzen
diákjai számára. Ő abban vált példaképünkké, hogy műveltsége nem fakult és nem
kopott ebben az annyira más irányú tevékenységben, hajszában. Minden órára
frissen felkészülve jött: Horatius szövegét a legújabb német, francia, angol
kommentárokkal világította meg előttünk. Ez a példa hitelesítette intelmét,
amelyet olyankor hallottunk tőle, ha észrevette, hogy készületlenül jelentünk
meg az óráján, pusztán a nyelvben való gyakorlottságra s korábban szerzett
ismeretekre támaszkodva fordítjuk és magyarázzuk a szöveget. „Egy tanár nem
élhet meg a rutinból. Elszürkül, hatástalanná válik munkája, ha nem olyan friss
érdeklődéssel készül minden órájára, mintha maga is először találkoznék a
feldolgozásra kerülő anyaggal.”
Unalmas tanárok, szürke, semmitmondó órák
biztosan voltak az én egyetemista koromban is. De ezek már eszembe sem igen
jutnak, annál inkább az előre lendítő, erőt adó élmények. Ezeket — most, hogy
belekezdtem — szinte vég nélkül tudnám sorolni. A gyakorlógimnáziumban biztosan
velem is írattak terjedelmes óravázlatokat, de ezekre nem emlékszem,annál
inkább Péter Gyula tanár úr latin-és Makay Gusztáv tanár úr magyaróráira: nem
módszeres fogásaikra, hanem a hangnemükre, a közvetlenségükre. Igen büszkévé
tett, hogy Makay tanár úr betegsége idején rámbizták az egyik osztályban a
helyettesítését: vezetőtanári ellenőrzés nélkül taníthattam heteken keresztül.
A zárótanításomon részt vevő igazgató órámnak azt a mozzanatát emelte ki,
amikor a hazulról hozott nyelvtudásával hencegő két-három tanulót egy olasz
nyelvű idézettel „égettem le” — olaszul ugyanis nem tudtak. Ezek a fiúk a
„kocák” (így hívták a gyakorló tanárjelölteket) rémei voltak, ezért örült az
igazgató meghökkent arcuknak. „Látom, kolléga úr, nem jön zavarba, magából jó
tanár lesz” — nyugtázta teljesítményemet. Egyébként jól kijöttem a gyerekekkel,
az említett „nehéz fiúkkal” is. Sokat beszélgettünk, vitatkoztunk órák után és
hazafelé menet, tényleg műveltek voltak, egyikük írásaival később rangos
folyóiratokban találkoztam. Én bizony egyetemi éveim után el sem tudtam
képzelni, hogy ne tanárnak menjek.
De ha már ennél a témánál vagyunk, még valami
kikívánkozik belőlem. Sokan hagyják ott a tanári pályát, s a legtöbben nem a
pedagógiai stúdiumokban csalódva mennek el, mint Te tetted, hanem az
előrehaladásért, a nagyobb erkölcsi és anyagi megbecsülésért. Mert bizony a
pedagógus pályáról való távozás csaknem mindig emelkedést jelent, az azonban
elképzelhetetlen, hogy valakit más pályán tanúsított kiválósága jutalmául
neveznek ki tanárnak. Hovatovább már csak sportközvetítések őrzik az emlékét,
hogy a „tanáros”, „tanári” valaha a tudás tökéletességét elismerő, a legnagyobb
megbecsülést kifejező jelző volt, amikor tanáros labdakezeléséért, tanári
szereléséért dicséri meg a riporter a játékost. Az életet jól ismerő írók
riasztó pontossággal adnak látleletet arról, milyen mélynek tűnik szellemi
elitünk szemében egy középiskolai tanár, különösen vidéki középiskolai tanár
helyzete. Biztosan emlékszel Darvas Részeg esőjében Szóláth Béla találkozására
a vidéki tanársorba süllyedt Ridovics Jancsival. Ahhoz, hogy valaki jó munkát
végezzen, hinnie kell abban, hogy fontos, amit csinál, talán a világon a
legfontosabb. Ha azt éreztetik valakivel, hogy megrekedt embernek tartják:
félbemaradt tudósnak, tehetségtelen írónak, karrierről lekésett közéleti
embernek, maga is kezdi így nézni magát, s megkeseredik. Nem lettél tanár,
János, s ezzel talán kikerülted ezt a kátyút életed útján.
Én mégis azt hiszem, közöttünk lett volna a
helyed. Mert nem azoknak való ám a tanári pálya, akik az általad kifogásolt
hibákat észre sem veszik, vagy vállrándítással térnek fölöttük napirendre.
Szeretettel üdvözöl: OROSZ LÁSZLÓ
(Forrás, 1970. január - február)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése